Co czwarty sprzedający nie wystawił prawidłowego paragonu – tak wynika z kontroli przeprowadzonych w wakacje przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Jakie nieprawidłowości wykryli kontrolerzy?

Przedsiębiorcy najczęściej:

  • w ogóle nie wydawali paragonów,
  • wydawali je nieprawidłowo (np. tzw. paragon kelnerski, czyli niefiskalny – dotyczy to zwłaszcza gastronomii),
  • zbierali paragony pozostawione przez klientów, by je następnie anulować,
  • porzucone paragony służyły także „jako podkładki” do wystawiania tzw. pustych faktur i wyłudzania podatku VAT.

Zdarzało się też, że przedsiębiorcy rejestrowali co prawda sprzedaż na kasie fiskalnej, ale nie wydawali klientom paragonów albo zamiast paragonu wydawali potwierdzenie zapłaty kartą płatniczą, które nie zastępuje paragonu fiskalnego.

Za niewystawienie paragonu grozi kara grzywny w wysokości do 15 050 złotych.  W wyniku wakacyjnej kontroli przeprowadzanej przez KAS w formie nabycia sprawdzającego wystawiono mandaty na kwotę blisko 9 mln zł. Aż co czwarte nabycie wykazało nieprawidłowości.

Warto przypomnieć, że od 2020 r. nie każdy paragon musi mieć postać wydruku z kasy fiskalnej. Sprzedawca posiadający kasę online może przesłać klientowi e-paragon mailem lub sms-em.

W zapanowaniu nad stosami paragonów może pomóc aplikacja e-Paragony, przygotowana przez Ministerstwo Finansów (do pobrania na telefony i inne urządzenia mobilne).