Od 15 września 2023 r. nie tylko wielkie sieci handlowe będą mogły wystawiać e-paragony. Bezpłatna aplikacja mobilna Ministerstwa Finansów i tzw. HUB paragonowy otworzy nawet najmniejszych sklepom możliwość pobierania przez ich klientów e- paragonu na smartfona – bezpłatnie i anonimowo.

Klient otrzyma unikalny identyfikator, który umożliwi mu pobieranie e-paragonów. Nie będą do tego wymagane żadne dane identyfikujące klienta, nawet numer telefonu.

Aplikacja e-Paragony umożliwi:

  • powiązanie anonimowego klienta z wystawionymi przez kasę paragonami,
  • odbieranie e-paragonów wystawionych przez wiele kas rejestrujących,
  • dystrybucję e-paragonu do klienta.

Jak to działa?

  1. Najpierw kupujący pobiera i instaluje na swoim smartfonie aplikację (np. e-paragony autorstwa MF).
  2. Aplikacja, na żądanie kupującego jednorazowo łączy się z systemem dystrybucji e-paragonów, aby pobrać wygenerowany, unikalny identyfikator, którym klient będzie posługiwał się przy kasie, żądając paragonu w postaci elektronicznej. W celu uzyskania identyfikatora nie podaje się żadnych danych.
  3. Kupujący robiąc zakupy i wyrażając wolę otrzymania paragonu elektronicznego przedstawia identyfikator kasjerowi w postaci kodu paskowego, kasjer skanuje go czytnikiem, a kasa rejestrująca wysyła paragon do systemu dystrybucji. Klient w ciągu kilku sekund, funkcją aplikacji może już pobrać z systemu swój paragon.
  4. Czynności te powtarzają się przy pobieraniu kolejnych e-paragonów (w innych sklepach i w innym czasie). Klient będzie miał na odbiór e-paragonu do 30 dni, zawsze może otrzymać paragon papierowy.
  5. W przypadku awarii systemu sprzedawca otrzyma powiadomienie o braku możliwości wprowadzenia paragonu do systemu i wystawi w wersji papierowej.

Źródło: MF